Facebook Twitter Email Pinterest

Pynnönen ylsi tavoitteeseensa Suomen MM-rallissa

04.08.2025 / Jani Seppälä / Pynnönen Racing tiedotus

Ville Pynnönen - Niklas Heino suoriutui WRC3-luokan yhdeksänneksi sunnuntaina päättyneessä Secto Rally Finlandissa. Vauhti oli harvaan kilpailutahtiin nähden hetkittäin erinomaisella tasolla ja sen myötä ajamiseen jäi mukavasti nälkää tulevaisuuteenkin.

Jyväskylän Urheiluautoilijoita edustava Ville Pynnönen uumoili ennen kilpailua sijoituksen kymmenen parhaan joukkoon olevan mahdollinen, jos oma suoritus onnistuu hyvin. Jo heti kilpailun avauspätkällä Harjulla oli torstaina aistittavissa, että tavoite voi hyvinkin toteutua.
 
KSL Experiencen Renault Clio Rally3 ampaisi erikoiskokeelle napakasti, mutta jo ensimmäisessä takapiikkimutkassa onnistui kuljettaja stumppaamaan kierrokset alas. Pienen kiroilun jälkeen Pynnösen ja Mäntyharjun Moottorikerhoa edustavan Niklas Heinon tuloksena oli kuitenkin komeasti luokan seitsemänneksi nopein aika.
 
Perjantaina ohjelmassa oli kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta, Laukaa avasi päivän, seuraavina Saarikas, Myhinpää ja Ruuhimäki. Metsätaipaleetkin sujuivat tulosten valossa kirkkaasti kympin sakkiin, Ruuhimäessä aika oli peräti kuudenneksi nopein, vaikka sinne mahtui ohjelmaakin. Kokonaistilanteessa huoltotauolle mentiin kahdeksantena.
 
- Yli odotusten meni aamupäivän lenkki. Ruuhimäessä oli sitten seisovaa vettä urissa ja pienellä tiellä tulikin yksi pitkäksi ajo pienellä tiellä, vauhti pysähtyi täysin ja siinä hävittiin vähän aikaa.
 
Kun huoltotaukoa oli enää kolmisen minuuttia jäljellä, havaittiin ajokissa tekninen vika, joka nähtiin parhaimmaksi korjata varmuuden vuoksi ennen iltapäivän lenkkiä. Huolto toimi ripeästi, mutta 10 sekunnin verran at-pisteitä tarttui matkaan.
Iltapäivän ohjelmassa oli aamulla ajetut erikoiskokeet toistamiseen ja illan päätteeksi vielä Harju.
 
Suunnitelmana oli varoa huonokuntoisemmilla, sekä pienen tien osuuksilla. Noin 14,5 kilometrin mittaisena ajetulle Myhinpää 2:lle startattiin hyökkäysmielellä. Vasen eturengas alkoi kuitenkin tyhjentyä 9 kilometrin kohdilla ja viimeiset pari kilsaa ajettiin täysin tyhjällä renkaalla. Perjantain päätteeksi sijoitus oli yhdestoista.
 
Lauantaina ohjelmassa oli kahdesti ajettavat Parkkola, Västilä, Päijälä ja Leustu, joten haastetta riittäisi. Päivä lähti kohtuullisen hyvin käyntiin ja ajat olivat jälleen nostamassa sijoitusta takaisin kympin sakkiin.
 
- Päijälä tuli hyvin 12 kilometriin asti, ei oltu kuin muutama sekunti pohjia perässä. Sitten tuli kunnon kädetys sellaiseen täysillä ajettavaan vasuriin ja sen jälkeen rytmi katosi ihan täysin. Leustussa oli sitten jälleen tie valmiiksi täynnä vettä ja sitä tuli hetkittäin todella rajusti lisää.
 
Lauantain huoltotauolla sijoitus olikin prikulleen kymmenes.
 
Iltalenkin aluksi Parkkolassa hajosi kuskin puolelta takarengas jo alkuosan pienellä tiellä, 10 kilometriä tyhjällä renkaalla toi takkiin yli puoli minuuttia enemmän kuin aamupäivällä. Kaikkineen ajo kulki lauantain kakkoslenkillä hyvin ja sijoitus oli päivän päätteeksi yhdeksäs, eroa edelliseen sijaan oli minuutti, kuten myös taaksekin. Sijoitus kympin sakissa näytti siis toteutuvan.
 
- Iltapäivän ajo kulki paremmin kuin koko viikonloppuna siihen asti, mutta muut vaan nostivat tasoaan päivän aikana vieläkin enemmän, ei voi kuin hattua nostaa luokan kärkipuoliskolle siitä, summaa Pynnönen. 
 
Sunnuntaille ohjelmassa oli "vain" kaksi ek:ta, noin 24-kilometrinen Ouninpohja kahdesti, joten päätöspäivänäkään ei vielä herpaantumiseen ollut varaa. Ajo kulki sunnuntaina hyvin ja kuljettajakaksikolle mieleen oli ollut myös Kakaristoon yhdistetty valtaisa yleisöalue ja kokoomatauko, jossa oli ajokierrosten välissä nimikirjoitusten jakoa, haastatteluita ja ohjelmaa yleisölle.
 
- Oli kyllä ison maailman meininkiä tuo Kakaristo, iso peukku järjestäjälle siitä. Ouninpohjat sujuivat hyvin, hyvää ajoa omaan ylärekisteriin, mutta ilman riskejä. Auto pelasi hienosti läpi viikonlopun ja huolto hoiti erinomaisesti työnsä.
 
- Niklakselle myös kiitokset kartturoinnista, meillä oli todella hauskaa. Hänellä on kyllä edessään varmasti hyvä tulevaisuus kartturina, ikääkin on vasta 23 vuotta. Ja eihän se kisa itselläkään hassummin mennyt. Kolmas kisa viiteen vuoteen ja jäätiin vain 0,69 sekuntia kilometrillä voittajasta, kyllähän tästä polte jäi, naurahtaa lopuksi Ville, 28 v. 
 
Kuva: Hannu Rainamo

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 100 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 82 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 81 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 40 pistettä EMSC (Rally2)
5. Jari Liiten / Per Almkvist 40 pistettä S (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. Future SM-ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa